Informatii de interes

In aceasta sectiune gasiti informatii utile despre:

  • PROGRAMUL ,,SCOALA ALTFEL,,
  • MANAGEMENTUL CAZURILOR DE VIOLENTA
  • BURSE SCOLARE
  • LEGILE EDUCATIEI
  • REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE A UNITATILOR PREUNIVERSITARE

Metodologia de organizare a Programului ,,Scoala altfel,,

La inceputul lunii septembrie, Ministerul Educatiei a pus in consultare publica proiectul de Metodologie pentru organizarea Programului national „Scoala altfel”, pentru anul scolar 2023-2024. Potrivit documentului, participarea la Scoala altfel este obligatorie atat pentru elevi, cat si pentru cadrele didactice. Prin urmare, activitatile educative aprobate se inscriu in condica de prezenta a cadrelor didactice, iar absentele elevilor se inscriu la rubrica Purtare din catalog.

Activitatile din cadrul Programului national „Scoala altfel” se pot realiza in unitatea de invatamant sau in afara acesteia, respectandu-se prevederile legale cu privire la siguranta elevilor. Pentru desfasurarea activitatilor decise, cadrele didactice, elevii, parintii si partenerii unitatilor de invatamant asigura resursele necesare, avand acces la infrastructura si logistica scolii. In implementarea programului pot fi utilizate si resurse extrabugetare.

Noua metodologie stabileste clar ca, in cazul activitatilor din Programul Scoala Altfel care presupun costuri din partea parintilor, unitatile de invatamant trebuie sa ofere, in mod obligatoriu, alternative gratuite. 

„Orice deplasare in afara unitatii de invatamant trebuie sa aiba un pronuntat caracter educativ. Nu sunt permise deplasari ale elevilor pe durata intregului program (5 zile sau mai mult) si deplasarile in afara localitatii care presupun costuri si pentru care unitatea de invatamant nu a identificat surse de finantare”, se mai arata in proiect.

In cadrul Programului Scoala altfel, in vederea dezvoltarii competentelor, se recomanda utilizarea:

 tehnicilor de invatare colaborativa, inclusiv bazata pe proiecte;

 metodelor de schimbare sociala: biblioteca vie, teatru forum, teatru ziar;

 dezbaterilor;

 filmelor artistice, documentare si de animatie, cu caracter educativ;

 resurselor educationale online;

 abordarilor transdisciplinare, interdisciplinare sau pluridisciplinare.

Metodologia este disponibilă, integral, aici:

Managementul cazurilor de violență

Faptele de violență verbală, fizică, psihologică – bullying, emoţională, sexuală, socială, culturală, cibernetică, cât şi orice alte activităţi sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea beneficiarilor primari şi a personalului din învăţământ, sunt gestionate la nivelul unităților de învățământ preuniversitar conform Procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și a personalului unității de învățământ, precum și al altor situații corelate, în mediul școlar și a suspiciunii de violență asupra copiilor în afara mediului școlar (aprobată prin ordinul de ministru nr. 6.235/2023)

Procedura reglementează modalitățile de lucru, regulile aplicabile și responsabilitățile persoanelor implicate în managementul interinstituțional şi multidisciplinar al:

  1. cazurilor de violență ușoară între antepreșcolari/preșcolari/elevi, săvârșite în mediul școlar || descarcă schema de management
  2. cazurilor de violență gravă între preșcolari/elevi, săvârșite în mediul școlar || descarcă schema de management
  3. cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor, săvârșite de membri ai personalului unității de învățământ, în mediul școlar || descarcă schema de management
  4. cazurilor de violență asupra personalului unității de învățământ, săvârșite de elevi, în mediul școlar || descarcă schema de management
  5. suspiciunilor de violență comisă asupra copilului în afara mediului școlar || descarcă schema de management
  6. cazurilor de suspiciune de consum de substanțe psihoactive în rândul elevilor || descarcă schema de management
  7. cazurilor de suspiciune de port sau folosire, fără drept, de obiecte periculoase sau suspiciunea săvârșirii, de către elevi, a unei infracțiuni în mediul școlar || descarcă schema de management

Cazurile de violență pot fi raportate:

  • de elevi, părinți sau cadre didactice;
  • verbal sau în scris;
  • oricărui membru al personalului școlii;
  • confidențial, prin mesaje la cutia cu sesizări/alte mijloace puse la dispoziție de școală.

Personalul școlii protejează elevii și părinții care raportează fapte de violență împotriva oricărei forme de discriminare sau răzbunare din partea celorlalți.

Prevederi principale: 

  • dacă e martorul unei fapte de violență, personalul școlii are obligația să elimine riscurile, să apeleze numărul unic de urgenţă 112 și să le redea elevilor sentimentul de siguranță fizică și emoțională;
  • în cazul faptelor de violență care constituie infracțiunidirectorul este obligat să sesizeze poliția;
  • în cazul faptelor de violență gravă asupra minorilor (săvârșite de preșcolari/elevi/ personalul școlii) directorul școlii este obligat să sesizeze 119 (DGASP);
  • personalul școlii este obligat să comunice cu părinții/reprezentanții legali despre situația de violență/corelată în absența antepreșcolarului/preșcolarului/elevului, în prezența consilierului și/sau mediatorului școlar, într-un spațiu care asigură confidențialitatea celor implicați;
  • personalul școlii realizează/contribuie la analiza cazului de violență, după caz, în colaborare cu instituțiile abilitate – pentru prevenirea revictimizării, intervievarea repetată a victimei/victimelor este interzisă;
  • personalul școlii stabilește și aplică măsuri de sprijin pentru victime și autori, respectiv sancțiuni pentru autori;
  • personalul UIP este obligat să păstreze confidențialitatea cu privire la identitatea persoanelor implicate în situația de violență – autori și victime – respectiv a celor implicați în situațiile corelate, față de toți membrii comunității școlare, cu excepția persoanelor care au responsabilități sau constituie persoane-resursă în managementul cazului.
  • în paralel cu managementul cazului, personalul școlii completează Fișa de management a cazurilor de violență și o transmite spre înregistrare Comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței;
  • în paralel cu managementul cazului, dacă e necesar, Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței revizuiește Planul școlii de prevenire și reducere a violenței în mediul școlar și aplică măsuri de prevenire a fenomenului.

 Măsuri de sprijin recomandate:

  • consiliere de grup şi/sau individuală;
  • organizarea şi recomandarea participării la întâlnirile unui grup tematic de suport;
  • organizarea şi recomandarea participării copiilor implicaţi în situaţii de violenţă la activităţi de dezvoltare a abilităţilor socio-emoționale şi a strategiilor de autoreglare emoţională în momente de stres;
  • referirea/recomandarea pentru intervenţie psihologică şi psihoterapeutică;
  • identificarea resurselor pentru angajarea unui terapeut care să asiste copilul victimă sau autor pe parcursul unei perioade de timp – servicii de tip shadow;
  • activităţi de combatere a discursului instigator la ură, a discriminării, a marginalizării, a normelor sociale care favorizează violenţa;
  • activităţi de mediere a conflictelor, prin abordări restaurative – excepţie victimele violenţei de gen;
  • transferul la o altă clasă/formaţiune de studiu, în cazul elevilor victime ale unor situaţii de violenţă, la solicitarea părinţilor/reprezentanţilor legali.

Conform legii nr. 198/2023, sancţiunile ce pot fi aplicate elevilor, în funcţie de gravitatea faptelor, sunt:

  • observaţie individuală;
  • mustrare scrisă;
  • retragerea temporară sau pe durata întregului an şcolar a burselor de care beneficiază elevul;
  • mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeaşi unitate de învăţământ;
  • suspendarea elevului pe o durată limitată de timp;
  • preavizul de exmatriculare;
  • exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în aceeaşi unitate de învăţământ;
  • exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în altă unitate de învăţământ;
  • exmatricularea fără drept de reînscriere pentru elevii din învăţământul postliceal.

Rolul Comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității (CPEV):

  • coordonează elaborarea, revizuirea şi aplicarea Planului de prevenire şi reducere a violenţei în mediul şcolar al unității de învățământ preuniversitar;
  • analizează factorii școlari care au condus la săvârșirea faptelor de violență și dacă e necesar revizuiește Planului de prevenire şi reducere a violenţei în mediul şcolar al unității de învățământ preuniversitar;
  • înregistrează cazurile de violență săvârșite în mediul școlar;
  • realizează un raport privind incidența, respectiv prevenirea violenței, pe care îl comunică Comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii (CEAC), în vederea includerii acestuia în raportul general privind starea şi calitatea învăţământului în anul şcolar respectiv.

Colaborarea cu poliția 

Poliția este sesizată prin 112 sau prin dispeceratul subunităților de poliție, astfel că cel mai apropiat polițist se va prezenta la școală în cel scurt timp posibil.

Măsuri/activități specifice poliției:

  • controlul corporal;
  • controlul bagajelor;
  • conservarea probelor;
  • aplicarea de sancțiuni contravenționale; 
  • audierea autorilor, victimelor și martorilor;
  • conducerea persoanelor implicate la sediul subunității de poliție. 

În urma evenimentului structura pentru siguranța școlară va realiza, după caz, o analiză a acestuia.

Reținerea şi arestarea preventivă pot fi luate faţă de minor numai în mod excepţional, numai dacă efectele pe care privarea de libertate le-ar avea asupra personalităţii şi dezvoltării acestuia nu sunt disproporţionate faţă de scopul urmărit prin luarea măsurii.

Colaborarea cu Serviciile publice de asistență socială

  • Serviciile publice de asistență socială sunt sesizate prin 119; 
  • Dacă situația sesizată la 119 este încadrată ca urgență (abuz sexual, munci intolerabile și trafic de minori, copilul refuză să meargă acasă), DGASPC trimite echipa mobilă (asistent social/psiholog de la DGASPC) la unitatea de învățământ pentru evaluarea inițială și gestionarea situației la fața locului, în maxim o oră. 
  •  În situațiile care nu reprezintă o urgență, reprezentanții SPAS, la solicitarea DGASPC, realizează evaluarea inițială a situației în maximum 72 de ore de la înregistrarea cazurilor la DGASPC. 
  • După înregistrarea cazului la DGASPC în urma sesizării la 119, directorul DGASPC desemnează un manager de caz, care va constitui o echipă multidisciplinară și interinstituțională, potrivit prevederilor HG 49/2011 (asistent social, psiholog, medic, polițist, jurist, cadru didactic). 
  • Echipa multidisciplinară și interinstituțională,  sub coordonarea managerului de caz:
    • evaluează cazul; 
    • elaborează, aplică și monitorizează Planul de reabilitare și reintegrare socială 
  • DGASPC și furnizorii privați pot oferi servicii specializate pentru copii și familia/ familiile acestora în cadrul centrelor de consiliere pentru copiii abuzați, neglijați, exploatați, centrelor de consiliere pentru copiii victime ale traficului, centrelor de prevenire a abuzului, neglijării, exploatării copilului, iar în lipsa acestora – centrelor de consiliere pentru părinți și copii, centrelor de zi.

Schemă responsabilități (click pe imagine pentru a o mări)

Burse școlare

Anul școlar 2023 – 2024 aduce o schimbare de paradigmă în privința acordării burselor școlare, impusă în primul rând de intrarea în vigoare a Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023. 

În acest context, noua metodologia-cadru de acordare a burselor școlare, aprobată prin ordinul de ministru nr. 6.238/08.09.2023, a fost publicată în Monitorul Oficial și ► aici

Regăsiți în această pagină toate informațiile necesare, grupate în funcție de o serie de criterii majore de interes. 

Elemente de noutate

  • bursele de merit: se acordă pentru minimum 30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu şi liceu dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar, în ordinea descrescătoare a mediilor generale anuale; acolo unde situația o impune, potrivit metodologiei, lista de beneficiari va fi extinsă pentru a cuprinde toți elevii cu media mai mare sau egală cu 9,50;
  • bursele de merit pentru elevii de clasa a V-a se vor acorda în ordinea descrescătoare a mediilor calculate ca medie aritmetică, având două zecimale, fără rotunjire, a notelor obținute de elevi pe parcursul primelor două intervale de învățare din anul școlar în curs (în acest caz, bursele se plătesc începând cu luna februarie, inclusiv pentru luna ianuarie, până la finalul anului școlar);
  • bursele de merit pentru elevii de clasa a IX-a se vor acorda pe baza mediilor de admitere în învăţământul liceal sau profesional; 
  • bursele de merit se acordă și pentru premiile I, II sau III la etapele judeţene ale olimpiadelor școlare, respectiv elevilor din loturile restrânse de pregătire pentru participarea la olimpiadele internaționale;
  • bursele sociale se acordă elevilor din familii monoparentale, inclusiv pentru elevii cu unul dintre părinți decedați, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie.

Cuantumuri

  • Bursă de excelenţă olimpică I: între 750 și 3000 lei
  • Bursă de excelenţă olimpică II: 700 lei
  • Bursă de merit : 450 lei
  • Bursă socială: 300 lei
  • Bursă pentru mame minore: 700 lei
  • Bursă tehnologică: 300 lei

Valoarea burselor poate fi suplimentată de către consiliile de administraţie a unităţilor de învăţământ în funcţie de sumele alocate de autorităţile administraţiei publice locale sau alte venituri obţinute potrivit legii.

Bursa de excelenţă olimpică I – gimnaziu și liceu

Recompensează elevii care obțin premiile I, II, III și mențiune la:

  • olimpiadele școlare internaționale;
  • campionatele sportive școlare internaționale recunoscute de Ministerul Educației și la Jocurile Olimpice în parteneriat cu Comitetul Olimpic și Sportiv Român.

Bursele de excelență se plătesc lunar, pe întreaga durată a anului școlar următor obținerii distincției.

Bursa de excelenţă olimpică II – gimnaziu și liceu

Recompensează elevii care obțin premiile I, II și III la olimpiadele școlare naționale organizate și finanțate de Ministerul Educației.

Bursele de excelență se plătesc lunar, pe întreaga durată a anului școlar următor obținerii distincției.

Bursa de merit – gimnaziu și liceu

Apreciază și încurajează efortul:

  • Celor mai buni 30% elevi din fiecare clasă, în ordinea descrescătoare a mediilor generale anuale / a mediilor de admitere (clasa a IX-a) / a mediilor primelor două module (clasa a V-a) și celor cu rezultate mai mari sau egale cu 9.50;
  • Elevilor din loturile restrânse de pregătire pentru olimpiadele internaționale;
  • Premianților (I, II sau III) la olimpiadele şcolare județene;
  • Premianților (I) la concursurile şcolare și extrașcolare naţionale recunoscute și finanțate sau nefinanțate de Ministerul Educaţiei;
  • Premianților (medalii de aur) la campionatele naţionale organizate de federaţiile sportive naţionale în sporturi olimpice.

Copiile certificate ale diplomelor obținute la competiții trebuie depuse la școală, în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului școlar.

Bursele se plătesc lunar, pe perioada cursurilor școlare. 

Bursa socială – primar, gimnazial, liceal, A doua șansă (minori), inclusiv frecvență redusă

Susține participarea școlară a: 

  • elevilor din familii cu un venit mediu net lunar/membru de familie, pe ultimele 12 luni, mai mic de 50% din salariul minim net pe economie;
  • elevilor cu unul sau ambii părinți decedați, respectiv a celor asupra cărora a fost instituită o măsură de protecție specială;
  • elevilor din familii monoparentale;
  • elevilor cu deficienţe/afectări funcţionale produse de boli, tulburări sau afecțiuni ale structurilor şi funcţiilor organismului;
  • elevilor din familii care beneficiază de venit minim de incluziune.

Cererea, declarația veniturilor și documentele doveditoare (componența familiei, certificat de încadrare în grad de handicap/de la medicul specialist) trebuie depuse la școală în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului școlar.

Verificarea condițiilor de venit se face de către secretarul unității de învăţământ, cu ajutorul platformei PatrimVen. Înregistrarea unității de învățământ în PatrimVen durează cel mult 3 zile. 

Bursele sociale se plătesc lunar, pe întreaga durată a anului școlar, cu excepția lunilor în care elevii cumulează 10 sau mai multe absențe nemotivate. 

Bursa tehnologică (înlocuiește bursa profesională care se acorda conform HG nr. 1062/30.10.2012)

Susține participarea și reușita școlară a elevilor înmatriculați în cadrul specializărilor din învățământul profesional.

Bursele tehnologice se plătesc lunar, pe perioada cursurilor școlare, cu excepția lunilor în care elevii cumulează 10 sau mai multe absențe nemotivate.

Bursa tehnologică nu se acordă în primele 3 luni calendaristice din anul şcolar următor, în cazul în care elevul a comis abateri disciplinare grave, care conduc la scăderea mediei generale la purtare sub nota 7 în anul şcolar precedent.

Elevii declaraţi repetenţi la finalul unui an şcolar nu beneficiază de bursa tehnologică pentru anul de studiu pe care îl repetă.

Bursa pentru mame minore 

Bursa susține participarea și reușita școlară a mamelor minore, care frecventează cursurile de zi și au copil/copii proprii în întreținere

Burse se acordă pe bază de cerere, însoțită de certificatul de naștere al copilului/copiilor aflați în întreținerea mamei minore. 

Bursele pentru mamele minore se plătesc lunar, în perioada cursurilor școlare, cu excepția lunilor în care elevele cumulează 60 sau mai multe absențe nemotivate.

Alte informații importante

  • Un elev poate beneficia de o singură bursă de excelență olimpică pe an, respectiv o singură bursă de merit pe an, indiferent de rezultatele obținute în anul școlar anterior.
  • Un elev poate beneficia de o singură bursă socială, chiar dacă îndeplinește mai multe criterii sociale.
  • Bursa de excelență olimpică I sau II nu se cumulează cu bursa de merit.
  • Bursa socială, bursa tehnologică, bursa pentru mame minore se pot cumula între ele și/sau cu bursa de excelență olimpică I sau II/bursa de merit.

Plata burselor

  • Bursele se plătesc lunar, de către unitățile de învățământ, la data de 15 a fiecărei luni, pentru luna precedentă.
  • Dacă data de 15 cade într-o zi de repaus săptămânal, zi de sărbătoare legală sau zi liberă, plata burselor se efectuează în ziua lucrătoare anterioară acesteia.
  • Plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie a anului curent, se face, la data de 15 noiembrie.

Data publicării: 

Miercuri, 13 Septembrie, 2023

Legile educației au fost publicate în Monitorul Oficial și intră în vigoare la 60 de zile, adică pe 2 septembrie, după începerea anului școlar 2023-2024

Legea invatamantului preuniversitar:

ROFUIP // Regulament – cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar

Începând cu data de 1 septembrie 2022, a intrat în vigoare noul  Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar/ROFUIP.