Comunitatea

Extras din ROFUIP /04.07.2022

CAPITOLUL VII: Şcoala şi comunitatea. Parteneriate/Protocoale între
unităţile de învăţământ şi alţi parteneri educaţionali

Art. 178
Autorităţile administraţiei publice locale, precum şi reprezentanţi ai comunităţii locale
colaborează cu consiliul de administraţie şi cu directorul, în vederea atingerii obiectivelor
unităţii de învăţământ.
Art. 179
Unităţile de învăţământ pot realiza parteneriate cu asociaţii, fundaţii, instituţii de educaţie
şi cultură, organisme economice şi organizaţii guvernamentale şi nonguvernamentale sau
alte tipuri de organizaţii, în interesul beneficiarilor direcţi ai educaţiei.
Art. 180
Unităţile de învăţământ, de sine stătător sau în parteneriat cu autorităţile administraţiei
publice locale şi cu alte instituţii şi organisme publice şi private: case de cultură, furnizori
de formare continuă, parteneri sociali, organizaţii nonguvernamentale şi altele asemenea,
pot organiza la nivel local centre comunitare de învăţare permanentă, pe baza unor oferte
de servicii educaţionale adaptate nevoilor specifice diferitelor grupuri-ţintă interesate.
Art. 181
Unităţile de învăţământ, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu prevederile prezentului
regulament, pot iniţia, în parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu
organizaţiile de părinţi, în baza hotărârii consiliului de administraţie, activităţi educative,
recreative, de timp liber, pentru consolidarea competenţelor dobândite sau pentru
accelerarea învăţării, precum şi activităţi de învăţare remedială cu elevii, prin programul
„Şcoala după şcoală”.
Art. 182
(1)Parteneriatul cu autorităţile administraţiei publice locale are ca scop derularea unor
activităţi/programe educaţionale în vederea atingerii obiectivelor educaţionale stabilite de
unitatea de învăţământ.
(2)Activităţile derulate în parteneriat nu pot avea conotaţii politice, de propagandă
electorală, de prozelitism religios şi nu pot fi contrare moralei sau legilor statului.
(3)Autorităţile administraţiei publice locale asigură condiţiile şi fondurile necesare pentru
implementarea şi respectarea normelor de sănătate şi securitate în muncă şi pentru
asigurarea securităţii copiilor/elevilor şi a personalului în perimetrul unităţii de învăţământ.
Art. 183
(1)Unităţile de învăţământ încheie parteneriate şi protocoale de colaborare cu operatorii
economici, în vederea derulării orelor de instruire practică.
(2)Protocolul conţine prevederi clare cu privire la responsabilităţile părţilor, referitoare la
asigurarea securităţii elevilor şi a personalului şcolii, respectarea normelor de sănătate şi
securitate în muncă, asigurarea transportului la şi de la operatorul economic, durata
activităţilor, drepturile şi îndatoririle elevilor, utilizarea fondurilor realizate, cu respectarea
prevederilor legale în vigoare. De asemenea, unităţile de învăţământ profesional şi tehnic
încheie parteneriate şi protocoale de colaborare cu operatorii economici, în vederea derulării
orelor de instruire practică. Unităţile de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică
ce şcolarizează în învăţământ profesional şi tehnic dual încheie contracte de parteneriat cu
unul sau mai mulţi operatori economici sau cu o asociaţie/un consorţiu de operatori
economici şi cu unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia se află unitatea şcolară.
Pentru pregătirea profesională, fiecare elev major, respectiv părintele sau reprezentantul
legal al elevului minor din aceste unităţi de învăţământ prevăzute încheie un contract de
pregătire practică individual cu operatorul economic şi unitatea de învăţământ. Contractele
prevăzute se reglementează prin metodologii specifice aprobate prin ordin al ministrului
educaţiei.
Art. 184
(1)Unităţile de învăţământ încheie protocoale de parteneriat cu organizaţii
nonguvernamentale, unităţi medicale, poliţie, jandarmerie, instituţii de cultură, asociaţii
confesionale, alte organisme, în vederea atingerii obiectivelor educaţionale stabilite prin
proiectul de dezvoltare instituţională/planul de acţiune al unităţii de învăţământ.
(2)Protocolul conţine prevederi cu privire la responsabilităţile părţilor implicate, cu
respectarea prevederilor legale în vigoare.
(3)În cazul derulării unor activităţi în afara perimetrului unităţii de învăţământ, în protocol
se va specifica concret cărei părţi îi revine responsabilitatea asigurării securităţii
copiilor/elevilor.
(4)Bilanţul activităţilor realizate va fi făcut public, prin afişare la sediul unităţii, pe site-ul
şcolii, prin comunicate de presă şi prin alte mijloace de informare.
(5)Unităţile de învăţământ pot încheia protocoale de parteneriat şi pot derula activităţi
comune cu unităţi de învăţământ din străinătate, având ca obiectiv principal dezvoltarea
personalităţii copiilor şi a tinerilor, respectându-se legislaţia în vigoare din statele din care
provin instituţiile respective.
(6)Reprezentanţii părinţilor se vor implica direct în buna derulare a activităţilor din cadrul
parteneriatelor ce se derulează în unitatea de învăţământ.

CAPITOLUL II: Îndatoririle părinţilor sau reprezentanţilor legali
Art. 162
(1)Potrivit prevederilor legale, părintele sau reprezentantul legal are obligaţia de a asigura
frecvenţa şcolară a elevului în învăţământul obligatoriu şi de a lua măsuri pentru
şcolarizarea elevului până la finalizarea studiilor.
(2)Părintele sau reprezentantul legal care nu asigură şcolarizarea elevului în perioada
învăţământului obligatoriu este sancţionat, conform legislaţiei în vigoare, cu amendă
cuprinsă între 100 lei şi 1.000 lei ori este obligat să presteze muncă în folosul comunităţii.
(3)Constatarea contravenţiei şi aplicarea amenzilor contravenţionale prevăzute la alin. (2)
se realizează de către persoanele împuternicite de primar în acest scop, la sesizarea
consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.
(4)Conform legislaţiei în vigoare, la înscrierea copilului/elevului în unitatea de învăţământ,
părintele sau reprezentantul legal are obligaţia de a prezenta documentele medicale
solicitate, în vederea menţinerii unui climat sănătos la nivel de grupă/formaţiune de
studiu/pentru evitarea degradării stării de sănătate a celorlalţi elevi/preşcolari din
colectivitate/unitatea de învăţământ.
(5)Părintele sau reprezentantul legal are obligaţia ca, minimum o dată pe lună, să ia
legătura cu profesorul pentru învăţământul preşcolar/învăţătorul/institutorul/profesorul
pentru învăţământul primar/profesorul diriginte pentru a cunoaşte evoluţia
copilului/elevului, prin mijloace stabilite de comun acord. Prezenţa părintelui sau a
reprezentantului legal va fi consemnată în caietul educatorului-puericultor/educatoarei/
învăţătorului/institutorului/profesorului pentru învăţământ preşcolar/primar, profesorului
diriginte, cu nume, dată şi semnătură.
(6)Părintele sau reprezentantul legal răspunde material pentru distrugerile bunurilor din
patrimoniul unităţii de învăţământ, cauzate de elev.
(7)Părintele sau reprezentantul legal al antepreşcolarului/preşcolarului sau al elevului din
învăţământul primar are obligaţia să îl însoţească până la intrarea în unitatea de învăţământ,
iar la terminarea activităţilor educative/orelor de curs să îl preia. În cazul în care părintele
sau reprezentantul legal nu poate să desfăşoare o astfel de activitate, împuterniceşte o altă
persoană.
(8)Părintele sau reprezentantul legal al elevului din învăţământul primar, gimnazial şi ciclul
inferior al liceului are obligaţia de a solicita, în scris, retragerea elevului în vederea înscrierii
acestuia într-o unitate de învăţământ din străinătate.
(9)Dispoziţiile alin. (7) nu se aplică în situaţiile în care transportul copiilor la şi de la unitatea
de învăţământ se realizează cu microbuzele şcolare. Asigurarea securităţii şi siguranţei în
incinta unităţii de învăţământ la venirea şi părăsirea acesteia, în special pentru elevii din
clasa pregătitoare, se stabileşte prin regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de
învăţământ.
(10)Părintele sau reprezentantul legal al antepreşcolarului/preşcolarului sau al elevului din
învăţământul obligatoriu are obligaţia de a-l susţine pe acesta în activitatea de învăţare
desfăşurată, inclusiv în activitatea de învăţare realizată prin intermediul tehnologiei şi al
internetului, şi de a colabora cu personalul unităţii de învăţământ pentru desfăşurarea în
condiţii optime a acestei activităţi.
Art. 163
Se interzice oricăror persoane agresarea fizică, psihică, verbală etc. a copiilor/elevilor şi a
personalului unităţii de învăţământ.
Art. 164
Respectarea prevederilor prezentului regulament şi a regulamentului de organizare şi
funcţionare a unităţii de învăţământ este obligatorie pentru părinţii sau reprezentanţii legali